Blog

Zo werk jij aan je gezondheid in 2021

30 december 2020

2020 is weer bijna voorbij, en daarmee staat er een nieuw jaar voor de deur. Een jaar waarin jij weer veel zult meemaken en op allerlei manieren jezelf zult ontwikkelen. Veel mensen willen ook graag meer zorg besteden aan hun gezondheid, maar veel mensen vinden het ook lastig om dit daadwerkelijk te doen. Want waar begin je dan mee? En hoe hou je dit vol? In deze blog zetten we een aantal tips voor jullie op een rijtje waarmee ook jij gemakkelijk een gezonder leefpatroon kunt aanhouden.

Slechte gewoontes

Slechte gewoontes, die sluipen er bij iedereen wel eens in. Soms heb je niet eens door dat je ze hebt. Maar wat dacht je van te lang televisiekijken, je huis niet opruimen, je vrienden te lang niet bellen of bezoeken of teveel energie verspillen in je huishouden? Ook op het gebied van je gezondheid bestaan er slechte gewoontes. Wat dacht je bijvoorbeeld van roken, of te veel eten of drinken? Dergelijke gewoontes slijten er met de tijd in en zijn dan lastig te veranderen. Als je een slechte gewoonte hebt ontwikkeld waar je echt niet meer van af kunt komen is het misschien tijd om professionele hulp te zoeken. Bij een verslaving bijvoorbeeld. In dergelijke gevallen kan een behandeling, zoals een behandeling alcoholverslaving je ondersteunen om met deze gewoonte te breken.

Voeding

Je bent wat je eet, wat jij in je lichaam stopt is de brandstof waarmee jouw lichaam zichzelf van energie voorziet en weer opbouwt. Daarom kun je wel stellen dat het heel belangrijk is wat je eet, zo heb je een directe invloed op je gezondheid en hoe lekker je in je vel zit. Kijk daarom eens kritisch naar je voedingspatroon en bedenk waar jij nog gezondere keuzes zou kunnen maken. Voor sommige mensen zit dat hem in tussendoortjes, mensen snoepen lekker tussen de maaltijden door en krijgen zo meer calorieën binnen dan wenselijk is. Voor andere mensen zit het hem meer in wat ze tijdens de hoofdmaaltijden eten. Kijk eens kritisch naar je eigen voeding en bedenk waar de meeste winst te behalen valt voor jouw gezondheid.

Slaapritme

Goede slaap is cruciaal voor je gezondheid. Tijdens je slaap rust je uit en herstelt je lichaam zich van alle inspanning. Neem daarom de tijd voor een goede nachtrust en slaaproutine, en gun jezelf deze ontspanning die je lichaam zo hard nodig heeft. Ga op tijd naar bed en doe ook daarvoor al rustig aan, geen grote inspanning meer ’s avonds maar kies voor een rustige activiteit waarmee je lichaam al vast in een ontspannen toestand terecht komt.

 

Geef een reactie